Huisfeest geven? 6 tips voor een top avond

Het organiseren van een huisfeest kan een geweldige manier zijn om vrienden en familie bij elkaar te brengen en een onvergetelijke tijd te hebben. Of je nu een verjaardag wil vieren of gewoon een leuke avond wilt hebben, hier zijn zes tips om ervoor te zorgen dat jouw huisfeest een succes wordt!

1. Zorg voor voldoende eten en drinken

Niets verpest een feest sneller dan een tekort aan drinken en eten. Zorg er daarom voor dat je genoeg hapjes en drankjes in huis hebt. Voor het drinken is het belangrijk om een goede verhouding alcoholische en niet-alcoholische te hebben. Ook is het belangrijk om verschillende soorten drinken in huis te hebben, je kan je namelijk voorstellen dat als je alleen maar bier in huis hebt het voor de gasten die bier niet lekker vinden een minder leuke avond hebben. Daarnaast zul je moeten afwegen om barpersoneel in te huren of alles om selfservice te doen. Uit ervaring weten we dat voor de meeste huisfeestjes (vooral zonder tap en cocktails) selfservice een uitstekende optie is.

Naast drinken mogen de hapjes natuurlijk niet ontbreken. Omdat we begrijpen dat je geen zin hebt om het hele feest in te keuken te staan, is het goed om het een en ander vast voor te bereiden. Zorg dat er voor ieder wat wils is qua eten, inclusief vegetarische en veganistische opties. Een aantal zakken chips, borrelnootjes en natuurlijk ovensnacks mogen eigenlijk niet ontbreken. Wil je graag je gasten verrassen? Zorg voor iets unieks, zoals een nacho ovenschotel met zelfgemaakte guacamole of een breekbrood met kaas en rode/groene pesto.

bonus tip: Drinken koud serveren, maar weinig ruimte in de koelkast? Maak gebruik van je goodsteen of emmers met ijsblokjes.

2. Kies een thema en versieer het huis

Een thema zorgt voor een gezellige en feestelijke sfeer. Ga bijvoorbeeld voor een discothema, een tropisch strandthema of een goud/silver thema. Breng je gasten in de uitnodiging op de hoogte van het thema. Dit zorgt er vaak voor dat mensen hun kleding aanpassen aan het thema en het een uniek en gezellig feestje wordt. 

Zodra je een thema hebt gekozen zul je versiering moet halen. Denk hierbij aan ballonnen, slingers, opblaasfiguren of fotowall. Zorg er ook vooral voor dat de decoratie aansluit bij het Thema. Je kunt zelf een aantal drankjes en hapjes op het thema afstemmen.

3. Huur een DJ

Zonder muziek is er geen feest. Een goede DJ kan de sfeer van jouw huisfeest naar een hoger niveau tillen. Door een DJ in te huren, zorg je ervoor dat er een goede mix van muziek wordt gedraaid die aansluit bij de smaak en de energie van je gasten. Een goede DJ speelt namelijk in op het publiek en zorgt ervoor dat iedereen de hele avond op de dansvloer staat. Wanneer je besluit om een DJ te boeken voor een huisfeest, is het verstandig een drive in dj te boeken. Deze neemt namelijk zijn eigenlijk licht- en geluidsapparatuur mee. Dit is vaak goedkopen en scheelt een hoop geregel voor jou!

4. Nodig je buren uit

Een van de grootste zorgen bij het geven van een huisfeest is overlast voor de buren. Een slimme manier om dit te voorkomen, is door gewoon je buren van uit te nodigen. Zelfs als ze niet komen, zullen ze waarschijnlijk meer begrip hebben voor het geluid. Het kan ook helpen om een eindtijd voor het feest af te spreken en je hieraan te houden. Vaak is een feest tot een uur of 01:00 goed te overzien en kunnen jij en je gasten verder door feesten in de stad.

5. Stuur de uitnodigingen ruim op tijd

Stuur je uitnodigingen ruim van tevoren zodat iedereen de datum in hun agenda kan blokkeren. Dit geeft je ook de tijd om eventuele wijzigingen of extra informatie door te geven, zoals het thema van het feest of speciale instructies.

6. Zorg voor voldoende prullenbakken

Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die graag de dag na het geven van een feest uren bezig is met opruimen van de rommel. Zorg daarom voor voldoende prullenbakken, zodat gasten hun afval makkelijk kunnen weggooien. De kans dat er een drankje om valt is natuurlijk altijd aanwezig. Leg daarom van tevoren een paar handdoeken schoonmaakdoekjes klaar. 

Met deze tips ben je goed op weg naar het organiseren van een geslaagd huisfeest. Vergeet niet om zelf ook te genieten en samen met je gasten herinneringen te maken die nog lang blijven hangen.